Rot ve Balans Ayarı Neden Önemlidir?
Rot ayarı, aracınızın tekerlekleri arasındaki açı ve uzaklığın doğru şekilde ayarlanmasıdır. Bu ayar sayesinde, direksiyonu çevirdiğinizde tüm tekerlekler aynı yöne ve doğru açıda döner. Rot ayarı bozuk olduğunda:
-
Araç düz yolda sağa/sola çekebilir,
-
Direksiyon simidi düz konumda olsa bile araç farklı yöne gidebilir,
-
Virajlarda lastiklerden ses gelebilir,
-
Ön ve arka lastik izleri birbiriyle uyumlu olmaz.
Bu belirtileri yaşıyorsanız, rot ayarınız bozulmuş olabilir.
Balans ayarı ise tekerleklerin dönüş sırasında dengeli hareket etmesini sağlar. Tüm lastiklere eşit ağırlık dağılması, hem sürüş güvenliği hem de konfor açısından oldukça önemlidir. Balans bozukluğu genelde şu şekilde hissedilir:
-
100 km/s hızdan sonra direksiyonda titreme,
-
Araçta sarsıntı veya yol tutuşta dengesizlik.
Balans ayarı; her lastiğin bir makinede test edilmesiyle yapılır. Gerekirse janta küçük ağırlıklar (balans kurşunu) yerleştirilerek denge sağlanır. Her 10.000 km’de bir kontrol edilmesi önerilir.
Lastik basıncı da direksiyon titremesine sebep olabilir. Basınç fazla ya da azsa sürüş konforunuz düşer, lastikler erken aşınır. Bu yüzden lastik hava basınçlarını ayda bir kez, tercihen lastikler soğukken kontrol etmek gerekir.
Sonuç olarak, rot ve balans ayarları sadece konfor değil, sürüş güvenliği açısından da kritik öneme sahiptir. Aracınızdan tam performans almak ve güvenli bir yolculuk yapmak için bu kontrolleri ihmal etmeyin